Perhekahvila

Perhekahvilan perustaminen ja Toimitalo II

MLL Viialan yhdistyksen perhekahvila perustettiin keväällä 1998 nahkatehtaan tiloihin, josta se melko pian muutti kunnanviraston viereen Toimitalo II:seen. Kunta tarjosi maksutta Toimitalo II:n tilat perhekahvilan käyttöön. Aluksi toiminta toteutettiin vapaaehtoisvoimin ja perhekahvila oli auki kerran viikossa. Perhekahvila tavoitti hyvin kävijät ja maaliskuussa 1999 yhdistys palkkasi toiminnanjohtajan, joka mahdollisti perhekahvilan pitämisen auki viitenä päivänä viikossa.  Maanantai ja torstai olivat perinteisiä perhekahvilapäiviä. Keskiviikkoisin oli askartelua ja perjantaisin satutunti. Tiistaina oli lastenhoitopäivä. Lastenhoitopäivänä vanhemmat saattoivat rauhassa hoitaa vaikka pankki- ja kauppa-asioita tai siivota kotona ja tuoda lapset siksi aikaa perhekahvilalle hoitoon. Lastenhoito ei maksanut mitään, mutta lapsilla piti olla omat eväät mukana.  Toiminnan laajenemisen myötä perhekahvila muutti Toimitalo II:sen alakertaan uusiin ja isompiin tiloihin, joissa vanhemmat lapset pystyivät leikkimään omassa huoneessa ja pienemmät olemaan vanhempien kanssa toisessa.

Perhekahvila Pumpernikkeli

Vuonna 2005 yhdistys joutui luopumaan kunnan Toimitalo II:sen tiloista kunnan myytyä rakennuksen. Uusien tilojen löytäminen oli haasteellista ja vaati paljon voimavaroja yhdistyksen toimijoilta. Syksyllä väliaikaisratkaisuna vuokrattiin liiketilaa Torikatu 4:sta. Muutto uusiin tiloihin toteutettiin talkoovoimin ja perhekahvilatoiminta käynnistyi jälleen lokakuussa 2005. Mainittuna vuotena yhdistys työllisti kaksi henkilöä, jotka mahdollistavat säännöllisen toiminnan jatkuvuuden uusissa tiloissa. Yhdistys järjesti nimikilpailun, jonka tuloksena uusiin tiloihin muuttaneesta perhekahvilasta tuli perhekahvila Pumpernikkeli. Perhekahvila oli kahtena päivänä viikossa ja pienten lasten kerhotoimintaa yhdistys järjesti kahdesti viikossa. Vuonna 2006 yhdistys järjesti vielä kevään ajan pienten lasten luovan toiminnan kerhoja, mutta vailla sopivaa kerho-ohjaajaa kerhot jäivät tauolle syksyllä.

Tilat Torikatu 4:ssä olivat liiketilaksi tarkoitetut ja yhdistykselle liian kalliit. Vuoden 2006 ajan yhdistys yritti löytää uusia tiloja, mutta sopivia ei löytynyt. Itse perhekahvila oli ahkerassa käytössä ja vuoden aikana käyntejä kertyi  1 618.

Tärkeät vapaaehtoiset

Perhekahvila oli toiminut jo Toimitalo II:sen aikana (esim. vuonna 2002) vapaaehtoisten perhekahvilavastaavien voimin, kun se vuonna 2007 muuttui jälleen täysin vapaaehtoisvoimin vedettäväksi. Perhekahvila oli muuttanut lopulta Torikatu 4:stä vanhalle Teletalolle (os. Kansankatu 1), jossa perhekahvila oli edelleen kaksi kertaa viikossa. Kerran viikossa järjestettiin esittelyjä ja toimintaa, sekä kerran kuussa ulkoilupäivä.

Vuonna 2009 perhekahvilan aiottu muutto kaupungin uuteen nuorisokeskukseen jäi toteutumatta, koska tila ja sen sijainti todettiin epäsopiviksi perhekahvilatoiminnalle. Tilojen puutteen vuoksi perhekahvila sulkeutui helmikuussa. Perhekahvila muutti huhtikuussa 2009 Sampolaan, jossa perhekahvila kokoontui aluksi kaksi kertaa viikossa. Perhekahvilatoiminta kaipasi kuitenkin kipeästi uusia vapaaehtoisia ja vapaaehtoisten vastuuvuorolaisten puuttuessa yhdistys joutui vuonna 2010 vähentämään perhekahvilakertoja yhteen viikossa.

Pikkuhiljaa perhekahvilan kävijämäärät lisääntyivät ja myös vauvakahvila saatiin toimintaan. Perhakahvila siirtyi toimimaan seurakunnan kerhotilaan ja vauvakahvilaa järjestettiin kirjastolla. Vuonna 2020 tuli koronaviruspandemia joka sulki kahviloiden ovet. Kesällä, tartuntojen ollessa minimissä saimme pitää leikkipuistotreffejä ja vuonna 2022 taas saatiiin perhekahvilan ovia hiljalleen avattua.

Vuonna 2023 lapsiperheet ovat pikkuhiljaa löytäneet toimintaan taas mukaan, mutta uusia vetäjiä kaivataan edelleen, kerhot pyörivät vain muutaman aktiivin voimin tällähetkellä.