MLL Viialan yhdistyksen synty

Mannerheimin lastensuojeluliitto perustettiin vuonna 4.10.1920. Kenraali Mannerheim nimettiin liiton kunniapuheenjohtajaksi. Hallituksen puheenjohtajaksi valittiin Sophie Mannerheim, varapuheenjohtajaksi Arvo Ylppö ja sihteeriksi kouluneuvos Erik Mandelin.

Mandelin ja Ylppö olivat valmistelleet järjestölle ohjelman. Lähtökohtana oli, että kaikkia lapsia oli hoidettava hyvin ja että kaikilla lapsilla oli oikeus asiantuntevaan huoltoon. Ohjelman lisäksi Mandelin ja Ylppö suunnittelivat organisaation ja säännöt. Liiton muodostivat keskusjärjestö ja paikallisosastot, jotka olivat itsenäisiä rekisteröityjä yhdistyksiä ja sitoutuivat noudattamaan liiton ohjelmaa. Liiton tarkoitukseksi kirjattiin kaikki lastensuojelutyö, mikä ei lain mukaan kuulunut valtiolle tai kunnalle.

MLL Viialan yhdistys perustettiin 7.10.1923

MLL Viialan yhdistys perustettiin 7.10.1923 nimellä Mannerheimin lastensuojeluliiton Viialan osasto ry. Jo pari vuotta tätä aikaisemmin oli Viialassa herätetty toimintaan n.s. ”Varattomien lasten päiväkodin ompeluseura”, joka yhdistettiin myöhemmin uuteen perustettuun yhdistykseen.

Toijalaan oli jo aikaisemmin perustettu vastaava yhdistys. Mainittuna lokakuun 7 päivänä kouluneuvos Erik Mendelin piti Toijalan yhdistyksessä esitelmätilaisuuden. Saman päivän iltana hän saapui Viialaan yhdessä Toijalan yhdistyksen puheenjohtajan Rouva Helberin kanssa kertomaan Mannerheimin Lastensuojeluliiton tarkoitusperistä ja toimintamuodoista . Viialan rukoushuoneelle oli kokoontunut joukko asiasta kiinnostuneita. Seuranneessa keskustelussa päätettiin MLL Viialan yhdistyksen perustamisesta ja hyväksyttiin sille säännöt, jotka valtioneuvosto 22.12.1923 vahvisti.

Innostuneen puheenjohtajan (Kaisu Salonen) ansiosta toiminta muodostui heti ensimmäisenä vuotena vilkkaaksi ja monipuoliseksi. Vuoden aikana pidettiin ompeluseuroja, järjestettiin arpajaisia, kesällä kenttäjuhlat urheilukilpailuineen ja syksyllä ohjelmallinen iltama. Pidetyt puheet ja esitelmät tekivät työn tunnetuksi. Tästä seurasi, että vuoden lopussa yhdistyksellä oli jo 89 jäsentä.

Yhdistyksen ensimmäisen kymmenen vuoden aikana liiton esittämistä työmuodoista toteutettiin:

·         jäsenten keruu

·         kirjallisuuden myynti

·         muu lastensuojelun hyväksi tehty työ:

o   terveyssisaren pitämä lasten hoitokurssi

o   yhdistyksen yleisissä iltamissa pidetyt lastensuojelutyötä valaisevat puheet ja esitelmät

·         yhteistyö virallisen lastenhuollon kanssa

·          toiminta lasten terveyden edistämiseksi

o   lastenneuvola perustettiin 1.3.1925, jossa aloitti yksi terveyssisar.

o   yhdistyksellä oli vuodesta 1928 kaksi kiertokoria. Kiertokori oli pikkuvuode, joka varustettiin tarpeellisilla vaatekerroilla ja annettiin vähävaraisen perheen lapselle.

·          lasten ja nuorten kasvua tukeva toiminta

o   hiihtokilpailuja

o   kesäkaitsija vuodesta 1924, jonka ohjauksella lapset uivat, urheilivat ja leikkivät

o   mahdollisuus suorittaa urheilumerkkejä